2021-03-26

Öppettider i påsk

Sjöbefälsföreningens kansli har följande öppettider under påskhelgen:

Skärtorsdag 1 april - Öppet 08.00-11.30
Långfredagen 2 april - Stängt
Annandag påsk 5 april - Stängt

Det går bra att maila oss på sbf@sjobefal.se. Mail som inkommer under påskhelgen läses nästkommande vardag.

Sjöbefälsföreningen önskar en riktigt glad påsk!

2021-03-10

Utlandsavtalen klara

Lönerna i de fartyg som omfattas av utlandsavtal uppräknades från den 1 september 2020 med 4,0 procent. De nya lönerna gäller till 1 februari 2022 och de som slutat sin anställning efter den 1 september 2020 ombedes snarast begära att få ut retroaktiv lön.

Lönerna har justerats med hänsyn till effekten av ändringar i skattesystemet, nya kost och traktamentesersättningar samt ändringar avseende löner och tillägg enligt uppgörelsen i storsjöavtalet för år 2020.
Det kan noteras att storsjöavtalets bruttolönehöjning på 3,0 procent motsvarar en nettolönehöjning på 4,0 procent.

2021-02-26

Vaccinering mot covid-19 för sjömän

I takt med att produktionen för ett vaccin mot covid-19 ökar så aktualiseras också frågan om vilka som ska prioriteras. Nautilus Federation, som är en sammanslutning av i huvdsak befälsfack där Sjöbefälsföreningen ingår, har gått ut med ett upprop för att få WHO, IMO, ILO och nationella regeringar att koordinera ett globalt vaccinationsprogram för sjömän. Nautilus Federation vill att alla sjömän ska få tillgång till godkänt vaccin samt att de som ännu inte fått vaccin ändå ska kunna resa mellan sin bostad och sin arbetsplats utan några restriktioner.

2020-11-17

Avtalsförhandlingarna startar

Nu är industriavtalet klart och märket för resten av arbetsmarknaden satt, vilket innebär att Sjöbefälsföreningens avtalsförhandlingar med Almega och Sarf startar.

2020-11-12

Tallink Silja drar tillbaka varslet

Sjöbefälsföreningen och Tallink Silja nådde i fredags, den 6 november, en överenskommelse som gjorde att Tallink Silja drog tillbaka varslet. I måndags, den 9 november, kom beskedet att regeringen förlänger stödet till korttidspermittering.

Sidor