Kurser och utbildningar

Facklig grundkurs

Varje höst anordnar Sjöbefälsföreningen en facklig utbildning. Utbildningen är normalt två dagar lång och täcker områden som grundläggande arbetsrätt, arbetsmiljö, lagstiftning och våra centrala kollektivavtal. Varje kurs bjuder vi också in externa föreläsare som håller föredrag i till exempel förhandlingsteknik, inkludering och socialförsäkring.

Kursen är kostnadsfri för alla medlemmar och Sjöbefälsföreningen står också för kost, logi och resor. Det utgår även ett skattefritt studiestipendium om 500 kronor per kursdag.

Kursen i november 2023 är fullsatt. Nästa tillfälle är i november 2024.

Är du förtroendevald?

Som förtroendevald i någon av Sjöbefälsföreningens lokala klubbar har du tillgång till ett stort utbud av kurser hos PTK. Instruktioner om hur du anmäler dig hittar du i inloggat läge under fliken Förtroendevald. Är du förtroendevald men inte kan se fliken när du loggar in, kontakta oss så hjälper vi till.