25 jun
25 juni 2025, 10:53

Regeringen föreslår förbättringar av tonnageskatten

Lennart Jonsson

Regeringen går vidare med förslaget om förbättringar i tonnageskatten. Det skriver regeringen i en promemoria som kom igår, tisdag. Dessutom är vissa av de ändringar som Blå tillväxt drivit med i förslaget.
– Vi är väldigt glada över att regeringen väljer att gå vidare med detta och förbättrar tonnageskatten. Dessutom slopas stämpelskatten den 1 juli, vilket innebär att snart är två av de tre frågorna vi drivit i branschsamarbetet Blå tillväxt i mål, säger Lennart Jonsson, vd för Sjöbefälsföreningen.

Förslaget från regeringen bygger på utredningen Vågade skatter som kom i början av 2024 och som föreslog en utökning av tonnageskatten. Regeringen har dock lyssnat på bland annat branschsamarbetet Blå tillväxt, där Sjöbefälsföreningen ingår tillsammans med Seko sjöfolk och Svensk sjöfart, som har haft vissa synpunkter på utredningen. Bland annat så har regeringen nu utvidgat tonnageskatten till att även omfatta vissa verksamheter inom specialsjöfarten och ersatt kravet på internationell fart med ett krav på att fartyget används i trafik som är utsatt för internationell konkurrens på sjöfartsmarknaden.
– Det är en välkommen nyhet att man har föreslagit förändringar i tonnageskatten som gör att svensk flagg kan bli mer konkurrenskraftig. Det tonnageskatteavtal som vi har idag är en blek kopia av det våra grannländer har, vilket har gjort det svårt för Sverige att konkurrera. Det är särskilt roligt att se att specialsjöfarten nu inkluderas i tonnageskattesystemet och att kravet på internationell fart tas bort. I ett läge där beredskap blir allt viktigare är specialsjöfarten en viktig nyckel för att Sverige ska stå starkt i alla lägen, säger Lennart Jonsson.
Men vissa frågor i det nya förslaget saknas.
– Det finns dock fortfarande en viss förbättringspotential i det nya förslaget. Till exempel saknas frågan om obeskattade reserver för rederier som varit länge i Sverige. Förhoppningsvis kan regeringen justera förslaget ytterligare innan det klubbas igenom. Vi hoppas att det här kommer på plats så fort det är möjligt och att det leder till att fler fartyg flaggas in till Sverige, vilket i sin tur leder till en bredare arbetsmarknad för svenska befäl, säger Lennart Jonsson.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 20 juli 2026 och tillämpas första gången för beskattningsår som börjar efter den 31 december 2026.