Vågrätt Öppet möte - Jämställdhet är allas ansvar

2021-04-16

Den 3 maj mellan klockan 13-15 håller Vågrätt ett webinarium. Alla som vill är välkomna att delta. För att anmäla dig klickar du på länken längst ner i inlägget.

Mikael Lindmark från SEKO Sjöfolk är dagens moderator. Mikael har varit med i Vågrätt från starten och är en av de positiva krafter som jobbar för en bättre sjöfart. Detta året är SEKO Sjöfolk ledare för Vågrättsarbetet.

Kenny Reinhold startar upp mötet med ett inledningstal. Kenny är ordförande i SEKO Sjöfolk och en man som inte skräder orden.

Dennis Nyström från föreningen MÄN kommer att föreläsa om deras arbete, metoder och verktyg. Vi har krokat arm med Dennis och har tillsammans det gemensamma målet – En sjöfart fri från våld. Dennis kommer att bland annat förklara varför det är så viktigt att benämna saker vid dess rätta namn och att även ord är våld. Läs mer genom att klicka här.

Kolla också in när vi intervjuade Dennis på IGTV genom att klicka här.

Våra inspiratörer!!

John Leijonmarck jobbar i IT företaget Netlight, de såg behovet av att samla män för att prata jämställdhet. Arbetet går under namnet Purple Pill. Kolla genom att klicka här.

Jacob Wagner från Byggcheferna som instiftat ett Machoindex för att kunna kolla av hur det står till på arbetsplatsen. Läs mer genom att klicka här.

Joakim Lund från Thun tankers har uttryckt sin åsikt på det tydligaste sättet. De har döpt sitt nya fartyg till Thun Equality. Se dopet här!

Joakim berättar vad det står för och hur de jobbar med jämställdhet. Det blir sedan ett litet panelsamtal. Tanken är att det oftast är kvinnor som står på barrikaden för jämställdhet så nu vill vi visa upp manliga förebilder.

Klicka här för att anmäla dig till webinariet.