Uppdatering om läget torsdag den 19 mars

2020-03-19

Utbrottet av Corona har slagit hårt mot sjöfartsbranschen. Sjöbefälsföreningen gör allt vi kan för att hjälpa våra medlemmar och mildra effekterna och rädda jobben. Här nedan följer en uppdatering om läget den 19 mars.

Sjöbefälsföreningen sitter i centrala förhandlingar med Sarf, Sjöfartens arbetsgivareförbund, om ett avtal om korttidspermittering. Korttidspermittering är en statlig stödåtgärd som innebär att den anställde går ner i arbetstid utan att förlora lika mycket i lön och att staten går in och tar en del av kostnaden. För Sjöbefälsföreningen är det väldigt viktigt att ett sådant avtal inte gör att någon av våra medlemmar som närmar sig pensionen får en livsvarigt nedsatt pension, på grund av de så kallade kapningsreglerna.

Sjöbefälsföreningen sitter i lokala förhandlingar med Tallink Silja, Eckerö-Birka och Viking Line. Förhandlingar pågår även på Stena Line, som har varslat 950 anställda, varav 150 befäl, samt aviserat att de kommer att lägga ner trafiken med Stena Saga mellan Oslo och Frederikshavn. Övriga färjerederier har vi löpande kontakt med. Almega har aviserat att de vill inleda förhandlingar om ett korttidsavtal för skärgårdstrafiken.

Vi jobbar just nu väldigt hårt för att rädda våra medlemmars jobb och framtid och kan därför stundtals vara svåra att nå. Det gäller såväl centralt som lokalt ute hos klubbarna. Vi förstår att många av våra medlemmar är oroliga och har många frågor just nu, men vi ber er att maila istället för att ringa. I en sån här situation är det också lätt att det uppstår ryktesspridning så tänk gärna på vad källan är för informationen som sprids vidare. Vi gör allt vi kan för att hålla våra medlemmar uppdaterade, både på central och lokal nivå och vi återkommer så fort vi har ny information!