Uppdatering om läget onsdag den 25 mars

2020-03-25

Utbrottet av Corona har slagit hårt mot sjöfartsbranschen. Sjöbefälsföreningen gör allt vi kan för att hjälpa våra medlemmar och mildra effekterna och rädda jobben. Här nedan följer en uppdatering om läget den 25 mars:

Tre lokala permitteringsavtal har tecknats, i Eckerö-Birka, Viking Line och Tallink Silja. I dessa rederier pågår just nu förhandlingar om hur permitteringsavtalen ska fungera i praktiken. Eckerö-Birka har varslat hela sin personal på M/S Birka Stockholm och M/S Eckerö. Totalt berörs cirka 110 befäl. Varselöverläggningar kommer att inledas imorgon, torsdag.

Förhandlingar om ett lokalt permitteringsavtal pågår i ForSea. I Destination Gotland kommer förhandlingar om ett lokalt permitteringsavtal att starta imorgon torsdag. Varselförhandlingarna i Stena Line fortsätter.

På skärgårdssidan så pågår förhandlingar fortfarande med Almega om ett centralt permitteringsavtal.

Vi jobbar väldigt hårt för att rädda våra medlemmars jobb och framtid och kan därför stundtals vara svåra att nå. Det gäller såväl centralt som lokalt ute hos klubbarna. Vi förstår att många av våra medlemmar är oroliga och har många frågor just nu, men vi ber er att maila till sbf@sjobefal.se istället för att ringa. I en sån här situation är det också lätt att det uppstår ryktesspridning så tänk gärna på vad källan är för informationen som sprids vidare. Vi gör allt vi kan för att hålla våra medlemmar uppdaterade, både på central och lokal nivå och så fort vi har mer information kommer vi att delge denna.