Uppdatering om läget måndag den 23 mars

2020-03-23

Utbrottet av Corona har slagit hårt mot sjöfartsbranschen. Sjöbefälsföreningen gör allt vi kan för att hjälpa våra medlemmar och mildra effekterna och rädda jobben. Här nedan följer en uppdatering om läget den 23 mars:

I fredags tecknade Sjöbefälsföreningen ett centralt permitteringsavtal med Sarf, Sjöfartens arbetsgivareförbund. Just nu pågår förhandlingar om lokala överenskommelser med många av färjerederierna. Förhandlingar pågår även med Almega om ett centralt permitteringsavtal. Varselförhandlingarna i Stena Line fortsätter.

Vi jobbar väldigt hårt för att rädda våra medlemmars jobb och framtid och kan därför stundtals vara svåra att nå. Det gäller såväl centralt som lokalt ute hos klubbarna. Vi förstår att många av våra medlemmar är oroliga och har många frågor just nu, men vi ber er att maila till sbf@sjobefal.se istället för att ringa. I en sån här situation är det också lätt att det uppstår ryktesspridning så tänk gärna på vad källan är för informationen som sprids vidare. Vi gör allt vi kan för att hålla våra medlemmar uppdaterade, både på central och lokal nivå och så fort vi har mer information kommer vi att delge denna.