Tallink Silja varslar samtliga ombordanställda

2020-10-23

Tallink Silja meddelade igår, torsdag den 22 oktober, att de varslar samtliga ombordanställda i fartygen M/S Silja Symphony och M/S Galaxy. Totalt rör det sig om cirka 500 anställda, varav cirka 130 befäl.
Detta sker nu trots att Sjöbefälsföreningen in i det längsta hyste hopp om att ett lokalt avtal om arbetstidsförkortning/löneminskning istället skulle kunna tillämpas för samtliga för att undvika just varsel om uppsägningar.
– Både vi och Seko sjöfolk har suttit i förhandlingar med rederiet i många veckor nu för att hitta en lösning, och vi tycker att det är väldigt tråkigt att rederiet valde att varsla istället, säger Lennart Jonsson, Sjöbefälsföreningens ombudsman som suttit med i förhandlingarna.
Samtidigt har han förståelse för att Coronapandemin har skapat en tuff situation för många rederier i Sverige med minskat resande och därav minskade intäkter.
– En av de stora osäkerhetsfaktorerna är vad som händer med det statliga korttidspermitteringsstödet, som upphör för Tallink Silja nu i november. Det har varit helt tyst från våra lagstiftare, trots att det är många företag som är helt beroende av det stödet. På samma sätt behövs ett besked om vad som kommer att hända med den tillfälliga ändringen av sjöfartsstödet, säger Lennart Jonsson.
Tallink Silja har kallat till förhandling om arbetsbrist nästa vecka. Då kommer Sjöbefälsföreningen få mer information om hur rederiet ser på framtiden.
– Även om ett varsel låter dramatiskt så är det inte alls säkert att det leder till en uppsägning. Mycket hinner hända, både mellan ett varsel och en uppsägning, men man ska också komma ihåg att många av våra medlemmar har långa uppsägningstider. Vår förhoppning är att situationen har normaliserats innan någon behöver lämna sitt arbete, säger Lennart Jonsson.