Förlängt statligt stöd för korttidspermittering

2020-11-12

I måndags, den 9 november, kom den glädjande nyheten som alla väntat på. Regeringen förlänger stödet till korttidspermittering med sju månader, alltså fram till den 30 juni 2021.

Under december till mars kommer stödet att ligga på samma nivå som tidigare i år, 75 procent, medan det går ner på 50 procent under april-juni nästa år.
– Det här är en jättevälkommen nyhet och oerhört viktigt för hela den svenska sjöfartsbranschen. Vi har drivit den här frågan via samarbetet i Blå Tillväxt. Då hade vi dock hoppats på att få en förlängning som gällde hela 2021, men det här är absolut väldigt välkommet, säger Mikael Huss, vd Sjöbefälsföreningen.
Blå Tillväxt har även drivit frågan om att förlänga de tillfälliga reglerna i sjöfartsstödet, som säger att även upplagda fartyg är berättigade till stöd.
– Även när det gäller de tillfälliga reglerna i sjöfartsstödet hoppas vi på att få en förlängning som gäller hela 2021. Det är en åtgärd som inte påverkar budgeten alls, men som har stor positiv påverkan på rederierna, så vi hoppas verkligen att regeringen tar sitt förnuft tillfånga, säger Mikael Huss.
Nu börjar arbetet med att förlänga de lokala avtalen med varje rederi.