Förhandlingarna i Tallink Silja avslutade

2020-06-18

Arbetsbristförhandlingarna i Tallink Silja är avslutade och Sjöbefälsföreningen lyckades rädda en hel del jobb och fick även förlängd uppsägningstid till de med kortast uppsägningstid. Dessvärre kunde vi inte rädda alla, så några personer har nu fått besked om uppsägning. Sjöbefälsföreningen hoppas dock att många av dessa kommer att kunna återanställas inom ramen för återanställningsrätten.
– Det är med blandade känslor som vi avslutar de här arbetsbristförhandlingarna. Samtidigt som vi gläds åt att ha lyckats rädda många jobb så förstår jag att det är ett extremt tungt besked att få så här innan midsommar för de som vi inte lyckades rädda. Men vi kommer att ta hand om dem och stötta under den här tuffa tiden och vi hoppas att trafiken normaliseras så att alla kan återanställas, säger Lennart Jonsson, ombudsman på Sjöbefälsföreningen.
Några befäl på Tallink Silja kommer att få byta befattning, men det viktiga är att det fortfarande är inom befälskollektivet och att de får behålla jobbet. Mer information har skickats ut lokalt. Om du är berörd och har fler frågor så hör gärna av dig till den lokala klubben eller till Sjöbefälsföreningen centralt.