19 jun
19 juni 2024, 13:11

Uttalanden under kongressen

Kongressen 2024

Sjöbefälsföreningens kongress ägde rum mellan den 11-13 juni. Utöver beslut om motioner, stadgeändringar och budget, valde kongressen även att anta tre uttalanden. Följande tre uttalanden antogs:

Branschens överlevnad kräver höjda ingångslöner!

För att få arbetskraftsinvandra till Sverige från ett land utanför EU måste du kunna försörja dig själv. Och för att göra det anser våra beslutsfattare att du måste ha en månadslön på 27 360 kronor i månaden före skatt. Det finns också röster som föreslår att den gränsen ska höjas till 34 200 kronor per månad.

Ett nyutexaminerat sjöbefäl, som har tagit sig igenom fyra år av akademiska och praktiska studier, kan räkna med en lön som ligger mellan 26 000 och 32 000 kronor, beroende på typ av fartyg. I år går 18 tekniska befäl ut från Linnéuniversitet, åtta av dessa har redan tagit anställning iland och kommer således inte att stå till sjöarbetsmarknadens förfogande. Lönerna är en stor del i detta.

Branschen vittnar om en kompetensbrist så stor att man nu tittar utomlands för att få tag i kvalificerade sjömän. Men samtidigt söker sig svenska sjömän utomlands. Lönerna är en stor del i detta.

Det är dags för branschen att ta ansvar för återväxten och kompetensförsörjningen. Det mest effektiva sättet är genom att erbjuda bättre villkor och högre löner. Sjöbefälsföreningen kräver att de två första nivåerna i lönetarifferna plockas bort och att ingångslönerna höjs.

Intendenturbefäl ska ges en starkare ställning ombord!

I dagens storsjöfart är det vanligt förekommande att befälhavaren har ansvar även för ekonomiavdelningen. Detta är problematiskt av flera anledningar; bland annat på grund av att livsmedelshygien och näringslära inte är kurser som erbjuds på Sjökaptensprogrammet idag. Värdet av god kosthållning är utomordentligt uppmärksammat i hela samhället, i ombordmiljön är frågan av än större betydelse. Intendenturbefälen intar här, med sitt kunnande och sin kompetens, en central roll. Dessa måste i sin yrkesroll ges en starkare ställning för att kunna verka som fartygets expert i kostrelaterade frågor. I denna expertfunktion ska ingå, utöver det som ingår i den ordinarie befattningen, rådgivning, komponerande av specialmenyer med mera. Intendenturbefäl måste återintroduceras i större torrlast- och tankfartyg.

Vidare är det av största vikt att vi värnar om befälsbefattningarna även på våra färjor, då vi under de senaste kongressperioderna har sett försök till att ålägga manskap med befälsuppgifter. Med försämrad arbetsmiljö och arbetsvillkor samt oklar organisatorisk struktur, för såväl manskap som befäl, som följd.

I våras nåddes vi av nyheten att den intendenturutbildning som Sjöbefälsföreningen har varit med och byggt upp plötsligt hade blivit nerlagd. Anledningen sas vara resursbrist hos Sjöbefälshögskolan. Det speglar i viss mån hur det ser ut i båtarna, man väljer helt enkelt att lägga pengarna på andra avdelningar.

Med utbildning kommer status och befogenheter. Med status och befogenheter kommer respekt och jämlikhet. Sjöbefälsföreningen ska kraftfullt verka för fastställande av utbildnings-, examens- och behörighetskrav för intendenturbefäl samt att den högste intendenturen ombord ska mönstras som befäl!

Sverige behöver fler svenskflaggade fartyg!

En stor del av Sveriges import och export har någon gång under sin resa gått på köl. Sverige är så beroende av sjöfart att vi nästan är att betrakta som en ö. Trots det har antalet svenskflaggade fartyg minskat stadigt under åren och förra året, 2023, var vi nere på ett så lågt antal som 94 svenskflaggade handelsfartyg som fick sjöfartsstöd.

Sverige behöver både fler svenskflaggade fartyg och fler svenska sjömän. Det handlar framförallt om att stärka Sveriges försörjningsberedskap i en orolig omvärld, men också att Sverige behöver en viss storlek på sin handelsflotta för att kunna bibehålla sjöfartskompetens i landet.

På svenska fartyg har vi svenska kollektivavtal. Det ger den anställde bra arbetsvillkor och en trygg anställning med förmåner som arbetsskadeförsäkring, sjukförsäkring och tjänstepension. Dessutom omfattas de anställda av våra svenska trygghetssystem med föräldraförsäkring, a-kassa och så vidare. En trygg anställning är ofta en förutsättning för att den enskilde sjömannen ska våga lyfta eventuella säkerhetsbrister utan rädsla för repressalier och uppsägning, vilket är viktigt för att skapa en bra säkerhetskultur ombord. Svenska besättningar är dessutom internationellt kända för att besitta en hög kompetens och ha ett högt säkerhetstänkande, vilket naturligtvis är viktigt även i fredstider.

För att skapa jobb till svenska sjömän behövs svenskflaggade fartyg. Sjöbefälsföreningen kräver att våra politiker tar sjöfartsfrågorna på allvar och skapar förutsättningar för såväl svenska rederier att flagga svenskt, som för svenska sjömän att leva och verka i Sverige!