15 aug
15 augusti 2024, 11:56

Sjöbefälsföreningens nya ombudsman

Hannes

Hannes Kätterer klev in i rollen som ombudsman i början på augusti och kommer vara en av de ombudsmän som är placerade på Stockholmskontoret. Han studerade Sjökaptensprogrammet på Linnéuniversitetet i Kalmar och har arbetat både som manskap och befäl ombord på flera fartygstyper. Närmast kommer han från offshore där han arbetat som styrman.

”När jag fick erbjudandet om att få bli en del av en organisation som arbetar för att förbättra sjöfolkets arbetsvillkor så tvekade jag inte en sekund. Det är med stor ödmjukhet och respekt som jag axlar rollen som ombudsman och jag ser det som en ära att få vara delaktig i att förhandla avtalsvillkoren för svenska sjöbefäl.”

Hannes berättar att det som lockade honom mest med sjöbefälsyrket var friheten, teamkänslan, lönen och inte minst all ledig tid som följer med yrket.

”Min uppfattning är att det finns många fördelar med att välja en karriär till sjöss men arbetsvillkoren behöver förbättras. Svenska sjöbefäl har ett högt anseende internationellt och där erbjuds de även i många fall högre löner. Samtidigt söker svenska arbetsgivare med ljus och lykta efter kvalificerad arbetskraft. Vill vi ha en bestående svensk handelsflotta av hög kvalitet så är det nödvändigt att arbetsvillkoren för svenska sjöbefäl förbättras.”

Intresset för avtalsfrågor väcktes redan under studietiden och Hannes blev senare Sjöbefälsföreningens studeranderepresentant. Allt eftersom hans förståelse för arbetsvillkoren till sjöss breddades började han även intressera sig för arbetsrättsliga frågor.

"Nu är jag mer än redo att ta mig an rollen som ombudsman, det ska bli jättekul” säger han.