23 jul
23 juli 2024, 11:35

Sjöbefälsföreningen får ny ordförande

Sommar

Sjöbefälsföreningens ordförande Mattias Elisson, som valdes på kongressen i juni i år, har valt att avsäga sig sitt uppdrag på grund av personliga skäl. Han kommer att efterträdas av förste vice ordförande Mikael Johansson.

Mattias Elisson skriver i ett brev tillsänt föreningens styrelse den 22 juli att han avsäger sig förtroendeuppdraget med omedelbar verkan. Anledningen är personliga skäl som han tyvärr ej kunde förutse när han accepterade utnämningen.

­– Det är ett överraskande besked som vi nu har fått, väldigt kort in i mandatperioden. Men jag har full respekt för att oväntade saker kan ske i livet som man behöver ta hänsyn till. Som tur är har vi en väldigt erfaren vice ordförande i Mikael Johansson, som är beredd att kliva in och axla rollen som ny ordförande, säger Lennart Jonsson, vd för Sjöbefälsföreningen.

Mikael Johansson säger att det var ett oväntat besked som nådde honom om att Mattias Elisson kliver av som ordförande.

– Jag var beredd på att jag kunde behöva hoppa in som ordförande när jag tog på mig uppdraget som förste vice ordförande. Jag är ödmjuk inför uppgiften men jag känner att jag har stöd och förtroende, vilket är det viktigaste. Jag har lång erfarenhet av styrelsearbete och känner att jag är redo att ta mig an detta, säger han.

Mikael Johansson arbetar idag som servicemanager i Stena Vinga, samtidigt som han också är klubbordförande i den lokala Stena-klubben. Han har jobbat lokalfackligt sedan 2003 och varit klubbordförande sen 2021. Han har också suttit som ordinarie ledamot i Sjöbefälsföreningens centrala styrelse sen sammanslagningen 2012 och dessförinnan i SFBF:s styrelse.

– Mina hjärtefrågor handlar i första hand om att få fler fartyg under svensk flagg och att skapa jobb för svenska befäl. Det finns just nu ett fokus på sjöfartsfrågor från politiken och det vill jag utnyttja för att stärka arbetsmarknaden för alla svenska befäl, både på däck-, maskin- och intendenturavdelningen. Jag tycker också att det är viktigt att sjöfarten behåller sin konkurrenskraft gentemot andra trafikslag, särskilt med tanke på miljöfrågorna som blir viktigare och viktigare, säger Mikael Johansson.

Enligt stadgarna kliver förste vice ordförande upp som ordförande och andre vice ordförande, teknikern Claes Bacos Eriksson, blir förste vice ordförande. På nästa ordinarie styrelsemöte, som sker i september, kommer styrelsen att välja vem som blir ny andre vice ordförande.