3 sep
3 september 2024, 13:39

Sjöbefälsföreningen deltog i krigsseglardagen

Krigsseglardagen

Krigsseglardagen anordnas varje år den första söndagen i september i ett flertal städer runt om i Sverige såsom Stockholm, Göteborg, Norrköping och Malmö för att högtidlighålla de sjömän som tjänstgjorde i andra världskriget. Sjöbefälsföreningens vd Lennart Jonsson var på plats i Stockholm, Nynäshamn för att närvara vid kransnedläggningen och läsa ”bön för sjöfarare”.
–  Det var en fin, solig dag och vi var cirka 70 personer som hade samlats vid den gamla prästgården i Nynäshamn, som nu förvaltas av Sjömanskyrkan i Stockholm. Jag och Sten Gattberg, som har varit kanslichef på Stiftelsen Sveriges Sjömanshus, lade ned två kransar varav en från Stiftelsen och en från Sjöbefälsföreningen, säger Lennart Jonsson.
Kransnedläggningen skedde vid ett ankare i trädgården under fanborg av Flottans män. Det hölls vidare tal och psalmer samt bjöds på fika.