Replik på debattartikel - Handledare måste ges förutsättningar

Arbetsgivareorganisationen Almega skriver i en debattartikel i Sjöfartstidningen att ”Facket hindrar befälspraktikanter i skärgårdstrafiken”. Sjöbefälsföreningen bemöter detta i en replik: "Det är märkligt att läsa hur måna Almega är om att få till ett avtal om handledare i skärgårdstrafiken, när det var de som lämnade förhandlingarna."
Sjöbefälsföreningen skriver bland annat att "Som befälhavare har du det yttersta ansvaret för passagerarnas, besättningens och fartygets säkerhet. Det är ett ansvar som kräver att du fattar kloka, och samtidigt snabba, beslut flera gånger om dagen. I annan kollektivtrafik lär man upp nya personer genom att ta dessa fordon ur trafik för att inte riskera passagerarnas säkerhet. Våra medlemmar däremot ska lära praktikanter att framföra ett fartyg med passagerare ombord samtidigt som de ska hålla tidtabellen och vara ensamt ansvariga för allas säkerhet ombord. Det säger sig självt att detta inte passar i all trafik och vid alla tillfällen. I de flesta skärgårdsfartyg finns det bara en navigatör ombord och det är befälhavaren.
Befälhavarnas enda krav är att det ska finnas en viss form frivillighet, eller rättare sagt en överenskommelse, när det gäller att ta emot praktikanter. Den bästa garanten för att praktikanten ska kunna få en bra, trevlig och kvalitativ praktiktid är att handledaren gör det på frivillig väg.
Almegas utgångspunkt är att arbetsgivarna ska kunna tvinga de anställda att vara handledare, även de som inte vill eller känner sig mogna. Men ett påtvingat handledarskap är kanske inte den bästa förutsättningen för praktikanten att få en kvalitativ utbildning."
Läs hela Sjöbefälsföreningens replik här.