Lokalt arbetstidsavtal för isbrytarna sägs upp
I slutet av oktober sa Saco-S, som företräder Sjöbefälsföreningens medlemmar i Sjöfartsverket, upp det lokala arbetstidsavtalet för befälen på isbrytarna för att få Sjöfartsverket att förhandla klart deras tilläggsavtal.
– Att få avtal på plats för isbrytarverksamheten har varit en otroligt långdragen process och nu behöver både besättningar och verksamhet få en tydlighet i vad som gäller. Våra medlemmar står bakom beslutet att säga upp avtalet och vi hoppas att detta tydliga ställningstagande får Sjöfartsverket att inse att det krävs konstruktivitet och vilja för att komma framåt i förhandlingarna, säger Peter Hellberg, VD för Sjöbefälsföreningen.
När Sjöfartsverket tog hem drift och bemanning av de fem statsisbrytarna i juli 2024 från det privata bolaget Viking supply ships, krävdes nya kollektivavtal för besättningarna eftersom de gick från privat till statlig sektor. I februari 2023 inleddes avtalsförhandlingarna om bland annat ett lokalt arbetstidsavtal på central nivå efter att de lokala parternas förhandlingar strandat. Avtalen undertecknades på central nivå i mars 2024 men vissa frågor gick inte att lösa centralt, bland annat semesterfrågan. Dessa skulle därför regleras i ett lokalt tilläggsavtal. Men trots att det har gått över ett år sedan Sjöfartsverket tog över så finns fortfarande inget tilläggsavtal på plats.
– Vi har under hela processen agerat ansvarsfullt och varit drivande. Nu vill vi ha ett slutdatum för när ett tilläggsavtal behöver vara på plats. Vi har verkligen gjort allt vi kan för att få till ett avtal, det är inte ett beslut vi tagit lättvindigt, säger Jesper Elfvorn, representant för Saco-S föreningen vid Sjöfartsverket och andre vice ordförande i Sjöbefälsföreningen.
Ett av problemen med nuvarande arbetstidsavtal är att det saknas tydlighet vilket har lett till att arbetsgivaren har behandlat befäl olika, till exempel vid frånvaro som föräldraledighet.
– Det är enskilda medlemmar som kommer i kläm. Vi har haft cirka 15 tvister kopplade till det här avtalet, det är historiskt många i myndigheten. Ett syfte med tilläggsavtalet är att skapa tydliga och förutsägbara villkor, där det inte finns utrymme för tolkning, säger Jesper Elfvorn.
Har kommit med flera olika förslag
Under processen har Saco-S tagit fram ett flertal utkast på avtalstext men Sjöfartsverket har sagt nej utan att komma med egna förslag på lösningar. De lokala parterna har förhandlat tilläggsavtalet under våren och var i somras i princip överens om innehållet och att avtalet skulle börja gälla den 1 oktober. Men under hösten fick Saco-S inga förhandlingstillfällen förrän fem dagar innan avtalet skulle börja gälla. Parterna konstaterade då att de inte var överens om vissa avgörande detaljer, vilket innebar att avtalet sköts upp än en gång. Därefter har förhandlingsdatum ställts in av Sjöfartsverket och till slut såg Saco-S ingen annan möjlighet än att säga upp arbetstidsavtalet.
– Vi fortsätter att stå upp för att skapa rättvisa villkor för våra medlemmar och ett avtal som kommer fungera för verksamheten. Vår dörr till förhandlingar står fortsatt öppen – men det kräver att arbetsgivaren är beredd att ta sitt ansvar, säger Jesper Elfvorn.
Efter uppsägningen gäller nuvarande avtal fram till den 29 januari 2026. Om inget nytt avtal har tecknats innan det, kommer huvudavtalet Ava-T och Sjöfartsverkets tilläggsavtal Ava Sjö att gälla.