1 jun
1 juni 2023, 10:49

Träffa oss i Almedalen!

Visby

Sjöbefälsföreningen kommer att hålla ett seminarium i Almedalen tillsammans med Seko sjöfolk och Svensk sjöfart, inom ramen för vårt samarbete Blå Tillväxt. Seminariet har titeln "Hur håller sjöfarten Sverige flytande i kris och krig?"

Om du är i Almedalen är du varmt välkommen att komma dit och lyssna!

Hur håller sjöfarten Sverige flytande i kris och krig?
Arrangör: Svensk Sjöfart, Seko Sjöfolk, Sjöbefälsföreningen (Blå Tillväxt)
Datum och tid: 28 juni 2023, kl. 09.30-10.15
Plats: Maritim Mötesplats, Hamngatan 1, Visby

Den svenska handelsflottan är nödvändig för Sveriges försörjningsberedskap. Hur många fartyg krävs för att säkerställa Sveriges försörjningsberedskap och vad behöver göras för att Sveriges handelsflotta ska öka?

Flera rapporter, myndigheter och sjöfartsbranschen själv har indikerat att den svenska handelsflottan är för liten för att trygga Sveriges försörjningsberedskap. Hur ser försvarsutskottet på sjöfartens betydelse i fred, kris och krig? Hur vill utskottet jobba för en förändring och vilka åtgärder vill man se? Detta och mycket mer kommer diskuteras under Blå Tillväxts seminarium på Maritim Mötesplats.

Medverkande:
Alexandra Anstrell, Riksdagsledamot, Moderaterna