Facklig grundkurs i november

2021-05-20

Sjöbefälsföreningens fackliga grundkurs är öppen för alla medlemmar som vill lära sig mer om facket, arbetsrätt och kollektivavtalen. Under 2020 blev den fackliga grundkursen inställd på grund av Corona-pandemin, men nu öppnar anmälningen till den fackliga grundkursen 2021. Kursen kommer att hållas den 16-17 november. Förhoppningen är att det blir på plats på kansliet i Stockholm, men om det inte är möjligt kommer vi att genomföra en digital kurs.

Under vår fackliga grundkurs går vi igenom grunderna i arbetsrättslagstiftningen som LAS, MBL osv. Vi går också igenom våra kollektivavtal och lite föreningskunskap. Vi kommer även denna gång att ha med ett avsnitt om pension. Självklart finns det även möjlighet att ställa frågor till våra ombudsmän om det är något särskilt man undrar över.

Platserna till vår fackliga grundkurs är först till kvarn, där de som aldrig har gått kursen har förtur. Anmäl dig genom att skicka ett mail till sbf@sjobefal.se med namn, rederi och kontaktuppgifter.