15 nov
15 november 2023, 10:58

Nu öppnar kongressvalet

Rösta

Nu öppnar valet till kongressombud. Kongressombuden är de som kommer att representera medlemmarna på kongressen nästa år och som har rösträtt i allt från vad föreningen ska fokusera på de kommande fyra åren, till budget och val av ny styrelse, valberedning, revisorer och så vidare.

Valet hålls elektroniskt och det är bara de som är aktiva och interaktiva medlemmar i Sjöbefälsföreningen som får rösta. Du måste ha blivit medlem senast den 10 november 2023 för att få rösta. Valet avslutas den 15 februari 2024 klockan 00.00, svensk tid.

De kongressombud i respektive kategori (nautiker, tekniker och intendentur) som får flest röster vinner valet och blir kongressombud. Totalt ska 30 kongressombud väljas, 4 intendenturbefäl, 13 nautiska befäl och 13 tekniska befäl.

Röstningen sker på Sjöbefälsföreningens hemsida, i inloggat läge. Du loggar in genom att trycka på Logga in, uppe i högra hörnet. Ditt användarnamn är den mailadress som du har angett till föreningen. När du har skrivit in den får du en engångskod mailad till dig. Du skriver in den i lösenordsfältet och trycker på Logga in. När du är inloggad kommer du att se en flik som heter Kongressval. Tryck på den för att komma till valet.

Du måste välja minst 1 kandidat och får välja max 30 kandidater. Det spelar ingen roll hur många från varje kategori som du väljer. Ordningen som kandidaterna står i är lottad, därför står inte alla i samma kategori tillsammans.

Röstningen är helt anonym och inga enskilda svar kommer att kunna identifieras.

OBS! Du kan bara rösta en gång så var noga med att du har kryssat i de personer som du verkligen vill rösta på innan du skickar in din röst.

Klicka här för att logga in på Sjöbefälsföreningens hemsida.

Om du har problem med att logga in på Sjöbefälsföreningens hemsida eller har problem med röstningen, kontakta oss på sbf@sjobefal.se eller 08-518 356 00.